Sunday, August 8, 2010

Vem skapar drama?

Jag är lite rädd för konsekvenserna av detta inlägg men har bestämt att nu kan jag inte fega längre.

Ett stort problem för mig i detta sammanhang är att jag har vänskapliga relationer med flera av de inblandade centralgestalterna. Vid olika tillfällen har jag också försökt tala med de flesta av dem och försökt övertyga dem om nyttan av att visa besinning och behärskning.

Efter de två sista händelserna som beskrivs nedan är mitt mått nu rågat.

Det senaste året har det förekommit en hel del drama i svenska Second Life. Det har skapat stor oro och oreda inom den svenska gruppen och har tagit en otrolig massa energi som hade kunnat användas för mer konstruktiva ändamål.

Jag har en längre tid funderat över de bakomliggande mekanismerna kring dessa dramer som ständigt uppstår i just svenska Second Life, något motsvarande verkar ju inte finnas i exempelvis Second Norway.

Ännu har jag inga svar men väljer ändå att dela med mig av några av mina iakttagelser och den fråga jag ställer mig själv.

De centrala personerna som dramerna cirkulerar kring är få, även om de alla omges av sina läger av supportrar.

Asta - bloggare och ägare av den mest använda chattgruppen
Bastian - bloggare (både om sitt RL och sitt SL), simägare, klubbägare och DJ
Celeste - bloggare
Dagny - bloggare, hyresgäst och förvaltare hos Bastian
Egon - bloggare, tidigare "uteliggare" på Bastians simar
Filip - bloggare, tidigare, "uteliggare" på Bastians simar

(Haha när jag ser sammanställningen ovan skulle jag kunna förledas att tro att det handlar om en intern strid mellan bloggare, men jag tror att faktiskt inte att det är mer än en tillfällighet.)

Alla fem kan när de vill vara oerhört charmiga och verbala.

Nu övergår jag till att beskriva ett antal händelser. Jag begränsar mig till de tillfällen då jag själv har varit med eller själv har kunnat observera för att slippa förlita mig på andrahandsuppgifter. I samtliga fall frågar jag mig själv vem det är som skapar dramat. (De händelser som finns nedan är de jag just nu kommer ihåg bäst, men det finns fler.)

Om jag skulle ha beskrivit något felaktigt eller ofullständigt så rätta mig gärna.


Händelse 1
Vad som hänt dessförinnan vet jag inte men jag vaknar till när jag ser att Asta i chattgruppen meddelar Egon att frågor om det riktiga livet inte får avhandlas i gruppchatten utan skall tas i IM.

Egon reagerar starkt på detta och menar att detta är en oacceptabel begränsning av hans yttrandefrihet och handlar om diktatoriskt förtryck.

Egon får stöd i sin uppfattning av Celeste och Filip.

Asta vidhåller sin inställning och meddelar att om man inte vill acceptera denna begränsning så kan man lämna gruppen. Hon säger dessutom att om man bryter mot den regeln kommer man att bli utesluten ur gruppen.

Dagarna efteråt bloggar Celeste, Egon och Filip om det inträffade och kommenterar på varandras bloggar det inträffade, det framgår tydligt att de anser att denna regel är ett tecken på att Asta på ett otillbörligt sätt utövar sin makt som ägare av gruppen.


Händelse 2
Asta utser tre stycken moderator för att tillsammans med henne se till att inget otillbörligt sker i gruppen. Jag är en av de tre som utses.

Celeste, Egon och Filip tycker att detta är löjligt och en fullkomligt onödig åtgärd. Det framgår även av deras bloggar och deras kommentarer i chatten och på andras bloggar.


Händelse 3
I en serie av hemma hos reportage på sin blogg skildrar Asta i ett inlägg hur Egon och Filip bor hyresfritt på Bastians sim, där han dessutom har tillåtit dem att inreda ett fyrtorn för sitt boende. I inlägget tackar Egon Bastian för att han låter dem bo gratis där och säger också att alla är välkomna dit eftersom det trots allt är allmän område. (Detta förhållande var för övrigt inget okänt eftersom Egon - och även Filip tror jag - hade berättat om det på sina bloggar.)

När jag läste inlägget tyckte jag att det var en mysig beskrivning och att det var snällt av Bastian att låta dem bo på allmänningen när de ihnte hade råd med annat. Det var dock innan jag läste kommentarerna som kom strax efteråt.

Dagny kommenterar inlägget och det är tydligt att hon är mycket arg (Dagny är dålig på att dölja sina känslor - vilket är ett av hennes mest charmerande drag). Hon anser uppenbarligen att det är ett fruktansvärt övergrepp som har skett när Asta nu beskriver detta på sin blogg.

Bastian kommenterar därefter också inlägget. Det framgår att också han är upprörd och att han anser att inlägget är ett sätt att trakassera honom. Han uppger att inlägget har föregåtts av att han under flera dagar har fått frågor från Asta om varför han tillåter Egon och Filip att bo gratis på sina simar. Han avslutar med att han nu skall sätta just den simen under vatten och således göra de båda uteliggarna hemlösa. Om jag minns rätt var det här Bastian för första gången undanber sig ytterligare uppmärksamhet kring sin person och sina simar från Asta.

Dagarna efter kommentaren verkställer Bastian sitt löfte/hot.

Celeste och Egon bloggar om det hela och fäller också kommentarer i chatten. Det anses vara Astas fel att Egon och Filip nu har blivit hemlösa.


Händelse 4
Bastian skapar en egen grupp för särskilt inbjudna svenskar.(Jag har inte äran att inbjudas så det tar ett tag in jag känner till dess existens.)


Händelse 5
Asta berättar i ett inlägg att hon nu har nått maxgränsen för att få fortsätta blogga gratis på Blogger.

I en kommentar föreslår Bastian henne att hon kan ta bort alla inlägg rörande honom och hans klubb och simar för att spara utrymme.


Händelse 6
Asta är sen med att göra reklam för ett regelbundet återkommande evenemang som en klubbägare som hyr på Bastians sim har haft i flera år. Reklamen kommer dock ut en god stund innan evenemanget äger rum. Evenemanget tillkännages i vanlig ordning på gruppchatten vid flera tillfällen.

Bastian skapar en egen webbsida för tillkännagivande av evenemang i svenska Second Life. I hans klubbgrupp går meddelande ut om webbsidan och att den har lagts upp eftersom en av klubbägarna på hans simar har diskriminerats av Asta.

Den svenska klubbägaren flyttar strax därefter sin klubb från Bastians simar. Detta anses på vissa bloggar vara Astas fel.


Händelse 7
Enligt uppgift till moderatorerna från Asta har Bastian i mejl till henne undanbett sig att evenemang på hans simar fortsättningsvis tillkännages på hennes blogg eller i hennes grupp. Det verkar dock som om Bastian inte har meddelat detta till sina hyresgäster eller sin förvaltare.

När ett oregelbundet återkommande evenemang på Bastians simar tillkännages på gruppchatten i Astas grupp påmínner jag Dagny om ovanstående. Hon blir väldigt upprörd över att jag påpekar det.


Händelse 8
På sin RL blogg har Bastian följande fundering; "Hur kommer det sig att det var fel att Egon och Filip fick ”bo gratis” på mina simmar men att det samtidigt är helt ok att Asta i SL får bo gratis på simmar finansierade av skattebetalare? Är inte det konstigt? Mycket märkligt sker i Second Life, och likheten mellan SL är RL är framförallt att råttor finns det på bägge ställen"

Celeste kommenterar: "Men låt inte råttorna ta över för Guds skull… Lämnar du SL så blir storråttan nöjd och ler i mjugg. -Nej tack! Stå på dig Bastian – det är en order."

Igår upplöste Bastian sin klubbgrupp under stor uppståndelse. Han rev visst också sin klubb enligt vad som uppgavs i klubbchatten. Enligt samtalet i gruppchatten var det Asta som var anledningen till detta agerande.

OBS! Jag har ändrat namnen ovan till de pseudonymer jag har valt.



Händelse 9
Idag hade Celeste ett inlägg på sin blogg där hon utlyste en tävling. Vinnaren kunde få 1000 LD om man gissade vems bild som fanns på den t-shirt Celeste bar. (Inlägget tas bort efter en stund)

På t-shirten fanns en bild av Asta med hennes namn över bilden och texten "Bullshit stories" under den.


P.S 2010-08-14; Sanningen är illa tåld, men man måste ibland tillåta sina medmänniskor att leva med sina livslögner! (Länken på bilden nedan går till detta inlägg.)

Att min plågade medmänniska dessutom väljer att jämföra mig med den mest kände svenske böghataren i modern tid är en överloppsgärning och säger mer om honom är om mig.

9 comments :

  1. Är jag Dagny?..Tycker att jag känner igen jättemycket men jag är bara "jag"o varken förvaltare eller bloggare så det kan inte vara jag :)

    ReplyDelete
  2. Hej Bock!
    Du skriver:
    "Händelse 9
    Idag hade Celeste ett inlägg på sin blogg där hon utlyste en tävling. Vinnaren kunde få 1000 LD om man gissade vems bild som fanns på den t-shirt Celeste bar. (Inlägget tas bort efter en stund) På t-shirten fanns en bild av Asta med hennes namn över bilden och texten "Bullshit stories" under den."

    Tänkte passa på att rätta dej lite...
    Motivet på t-shirten är en bild på "Asta" med "Astas" namn i Second Life över samt texten "We love your bullshit stories" undertill. Lite enkel ironi...
    Anledningen till detta är helt enkelt att "Asta" bara skall få tillbaka lite av den skit hon sprider till oss andra. Bla har "Asta" spridit grova lögner om mej. Hon sa till "Bastian" att "han är minsann med i Hells Angels" och att jag skulle "leta upp "Bastian" IRL, något jag ALDRIG skulle göra då jag tycker att "Bastian" är en skitschysst kille!!
    Nu vet du lite mer Bock... Hoppas du förstår.


    Hälsningar "Egon" eller var det "Filip"?

    ReplyDelete
  3. Ja du Bock, det är rent fantastiskt att se hur "neutral" du är, eller hur. Vilken tur att ditt inlägg sedan kan få användas av Asta på hennes blogg så att hennes jesuskrona får lysa lite starkare.

    Du ville ju ha synpunkter på eventuella felaktigheter i din text och i och för sig är det väl ingen mening att kommentera för ni i "den inre kretsen" runt Drottningen har ju visat att allt går att vrida till hennes fördel. Ingenting i det du skriver är ju fel från hennes sida, det måste vara fantastiskt att vara felfri som Asta är...

    Bara en del saker som kanske borde vara värda att poängtera...
    Den Sverigegrupp som jag startade var inte hemlig, den var öppen och att inte du fick någon inbjudan beror nog mer på att du inte var på de event där jag var när det skickades ut inbjudningar. Så det var inga personliga inbjudningar som skickades ut alls.

    Det är samtidigt VANSINNIGT intressant att läsa om detta "Sena inlägg".
    Att jag fick till mig att klubbägaren fick veta att så länge hon hade kvar klubben på mina simmar så skulle minsann inte Asta stödja henne etc spelar väl ingen roll eller?. Det handlade INGENTING om att Asta var sen eller inte, men det är klart: Saker ändras ju eller hur....

    Du talar om att du inte väljer sida etc Block, och ledsen att säga det men ordet SKITSNACK slår mig ganska snabbt. Varför nämns inte mitt första RL inlägg som jag skrev?

    Hela tiden är det Asta som är offret. Vad andra gör mot henne tänker jag inte svara för, det får dom själva stå för men när det gäller det som rör mig har du aldrig ens varit intresserad av att lyssna. Du har aldrig ens brytt dig att faktiskt kolla upp det faktum att jag redan i slutet av maj skrev att "Vi har båda gjort fel" och försökte därifrån gå vidare.
    Efter det får jag veta att Asta medvetet försöker jaga bort folk som hyr på "Mina" simmar. Men det är väl också OK va? För hennes agerande skapar ju inget "drama". Hennes agerande är ju enbart av godo, eller hur.

    För du, och en del av den inre kretsen, har redan bestämt er. Asta är felfri och hon är helt enkelt så jävla bra.

    Slutligen:

    Jag tog bort min klubb för att jag varit sjuk i 5 veckor i sommar och att min ekonomi och ork inte ger mig möjlighet eller lust att fortsätta med de sakerna. De som känner mig vet vad jag haft för problem sedan i maj och jag förväntar mig inte att nån jävel ska tycka synd om mig men kanske skulle jag blogga om det också, så kanske inte Asta glatt konstaterat att det minsann finns klubbar som inte tar semester höhöhö. Om helgonet/Asta vetat varför "vissa klubbar tar semester" så kanske hon hållt käft.

    Det är också op grund av detta som en av mina simmar försvinner snart. Det har inte ett jävla dugg med den förbannade Asta att göra, det är ekonomi och ork som står bakom det beslutet. Oavsett vad andra tror och anser.

    Nej, Asta har inte direkt gjort saker roligare i SL men att jag väljer att ta bort en klubb etc har inte ett skit med henne att göra. Riktigt så viktig är hon inte. Det enda hon däremot lyckats med är att vara en del i ett jävla krig som ännu mer förstör "Svenska SL", men det är ju inte första gången hon är med i sånt. Nu tillhör jag inte "svenska SL" mer och alla kan andas ut.

    ReplyDelete
  4. Jo, en sak till...

    Simmen sattes inte under vatten. Det bor folk där just nu och har de har bott där även under tiden som Asta störde sig på "ön" på simmen. Dum kanske jag är men jag är inte så dum så jag låter en hel sim vara täckte av vatten på grund av Asta.

    ReplyDelete
  5. Din fråga är berättigad och din beskrivning är relativt känsloneutral, trots andra kommentarer.
    Modigt Bock att stoppa huvud i getingbon.
    Vem skapar drama? Vi
    vem stoppar dem? Vi kan.

    ReplyDelete
  6. Zigadena....du är allt för rolig!! Vem skapar Drama? vi kan stoppa dem..
    har du inte fattat det än ??trots att du och din vän var astas advokat och försvarade henne in till döden och skickade Im till mig med dina urlöjliga hot ?? vakna nu...och du skulle ha 147 i IQ ?? du har ju till och med gått med i gruppen the Great Hel... och nu undrar du vem är drama queenen ?? vi i götet säger : ä du go i hövet eller ??

    ps. håller med dig walle...därför vi älskar henne, asta och hennes Bullshit storys...

    puss och kram / piff och puff

    ReplyDelete
  7. http://www.youtube.com/watch?v=UXHHYmvEyLo
    fantastisk låt och en fantastisk text!
    http://www.metrolyrics.com/fly-lyrics-steve-winwood.html

    Lyssna , läs och njut!

    Vi måste ta vara på varandra..

    ReplyDelete
  8. Tack för det bidraget, Lensi! Det var verkligen en fantastisk låt och text!

    Samtidigt som jag skriver det vill jag passa på och tillägga följande m a a av kommentarerna ovan och på andra bloggar.

    1. Jag tänker vare sig bekräfta eller dementera eventuella antaganden om vem jag tänker på bakom de fingerade namnen.

    2. Jag vill rätta mitt inlägg vad avser "Dagny". Detta efter att ha talat med henne igår och fått klart för mig att hon inte hade någon ställning som förvaltare på de aktuella simarna.

    Den reklam jag sett "Dagny" göra och som jag uppfattat som ett förvaltarskap var endast försök att locka boende för att själv slippa flytta. "Dagny" har inte heller någon blogg.

    Jag ber således "Dagny" om ursäkt för att jag felaktigt åberopade henne i inlägget och hoppas att hon kan förlåta mig.

    3. I övrigt föranleder kommentarerna ovan eller i bloggarna ingen ändring.

    ReplyDelete
  9. Tack Bock!
    Du är självklart förlåten för jag är ju inte långsint som du märkt;)

    En kram till dig!

    Lensi

    ReplyDelete

If you are overtly offensive or go way off topic your comment may be deleted.

If you see an offensive or spammy comment you believe should be deleted, please inform me and I'll be forever grateful and give you my first born (although, you'll probably not want that).