Sunday, May 16, 2010

Om "Nakna avatarer i SL"

Jag har idag lagt in en följande kommentar på "Tinas universum" där PetGirl Bergman vänligen berättar om detta lilla projekt. Eftersom jag också läste att dronningen kommer att vara bortrest hela dagen så väljer jag att publicera den här också. (NB! Jag har ändrat lite i texten när jag såg den i ett sammanhang, men det är bara detaljer som inte förändrar andemeningen.)

"Nakenhet har alltid varit en del av konsten, för att avbilda den mänskliga kroppens skönhet.

Mitt lilla "konstprojekt" har alltså inte någonsin varit avsett att chockera, bl a eftersom jag själv aldrig har ansett att nakenhet i sig själv skulle vara chockerande. Det handlar för mig istället om i vilket sammanhang och i vilken situation nakenheten förekommer.

Det finns sammanhang och situationer när det är mer eller mindre olämpligt att visa sig naken. Lika självklart kan man i naket - eller för den delen påklätt - tillstånd utföra handlingar som är mer eller mindre olämpliga att utsätta omgivningen för i ett givet sammanhang.

För mig har det alltid varit höjden av bigotteri, inskränkthet och prydhet att uppfatta nakenhet som skamligt. Jag respekterar däremot att andra kan ha en annan uppfattning och har därför satt in den där irriterande "spärren" när man vill ta sig in på min sida.

När jag nu har redogjort för vad avsikten inte har varit och om mitt eget förhållningssätt till nakenhet, vill jag istället gå över till att berätta mina motiv för detta projekt.

Jag har alltid tyckt att det finns något vackert i alla människor, det handlar bara om att se det. Denna uppfattning förstärktes när jag kom till SL, där vi ju kan ge oss själv det utseende eller den form vi själva väljer, därav har vi fått drakar, furries, nekos, demoner och änglar och allt annat mellan himmel och jord - och till och med bortom detta - som människor kan föreställa sig eller vilja representera sig genom.

För mig har det aldrig varit viktigt att avataren ska eller måste se ut som man gör i RL, fast jag vet att det finns "purister" som anser att detta är viktigt.

Avatarerna i SL är vackra! På min blogg är det meningen att vi ska visa fram dessa i all sin skönhet i det sammanhang vi själva väljer.

En liten bitanke med projektet var kanske också att försöka skapa fred och försoning inom den svenska gruppen i SL. En kul grej vi kunde göra för att skruva ner spänningarna.

Alla de glada och vänliga reaktioner jag har fått gör att jag ändå tror och hoppas på detta. De ytterst sällsynta hånfulla eller spydiga kommentarer som har yttrats i min närhet - naturligtvis för att jag skulle se och reagera - men aldrig till mig direkt bryr jag mig inte om.

Alla är fortfarande välkomna att skicka bilder på sina nakna avatarer till mig.

Må endräkt och frid råda i världen, SL och svenska SL!"

......

P.S. All international contributions are welcome, nay encouraged!!!

5 comments :

  1. Tack Bock för din bildserie! Alla är så vackra, jag fattar inte hur man kan fota så bra helt enkelt! Genomtänkta arrangemang. Jag är imponerad :)

    Det blir en SL kalender nästa år med dig som projektledare Bock! :P

    ReplyDelete
  2. Hej Bock :) Det här var ju en sån jättebra idé och så roligt, trevligt, inspirerande och självklart. Allt det du fått med i din "projektförklaring" här är ju också så bra. Och så självklart!

    ReplyDelete
  3. håller med veppe en kalender vore kul:)
    och jag tycker detta projektet är kanonbra, finns inget konstigt med nakenhet - iaf jag är född naken ;)det var roligt att göra vår bild och alla bilder är så fina. förstår inte hur nån kan tycka detta är hemskt eller fult...men det finns ju alltid puritaner - man undrar ju om de duschar med kläder på??
    pöss

    ReplyDelete
  4. Njuter av de vackra bilderna som berör med sin närvaro och "nakenhet". Förundras också, som alltid, hur en bild på en avatar i en virtuell värld kan förmedla så mycket känslor. DET tycker jag är spännande.

    Blir inspirerad att göra en bild själv. Så det kommer nog en :)

    ReplyDelete
  5. Superfina bilder:)

    Jättekul projekt du påbörjat!

    Håller med er alla om att det absolut inte finns något konstigt med nakenhet och ärligt talat tycker jag inte att du ska behöva någon spärr!

    /Vira som också är född naken och aldrig duschar med kläderna på ;)

    ReplyDelete

If you are overtly offensive or go way off topic your comment may be deleted.

If you see an offensive or spammy comment you believe should be deleted, please inform me and I'll be forever grateful and give you my first born (although, you'll probably not want that).