Monday, July 26, 2010

Det kom ett mejl idag

I dag fick jag ett mejl från en kvinnlig avatar i Second Life med en länk till hennes sida på Avatars United, som hon tydligtvis ansåg att jag borde titta på.

Där hade hon igår kväll publicerat följande: "Sharpening the edge of my shieldmaiden-sword! Some swedish malechauvinistic piglet called me "dumb" yesterday because I joked with him. Makes me furious! -I´m working on my doctorial disputation in psychology - nothing for fools- Hand me a nutcracker!"

Jag svarade henne så här: "Tack för att du håller mig underrättad, jag har tagit bort mitt konto på AU för sex månader sedan.

Jag är ingen mansgris och har svårt att förstå varför du utnämner mig till det. Jag har aldrig någonsin uttryckt mig kvinnoförnedrande och kommer aldrig någonsin att göra det heller.

Det jag reagerade på häromkvällen var - förutom den oordning (name withheld no 1) skapade i chatten - att du sade att du inte förstod vad en man gjorde på ett event för insamling av pengar för bröstcancerforskningen. Det tyckte jag var en fullkomligt korkad och märklig invändning. Kommentaren var således riktad till dig som enskild tänkande individ inte som kvinna. Du bör således ta den helt personligt och inte som ett uttryck för ett fördömande av hela ditt kön.

Efter att (name withheld no 1) sedan i 5 minuter hade utgjutit sig över hur olämpligt hon tyckte att det var att jag överhuvudtaget nämnde ordet bröstcancer och hur okänslig jag var mot alla de som drabbats av denna hemska sjukdom för att jag nämnde ordet i chatten när hon var i SL för att ha det trevligt, då säger du till mig ungefär "Allt som sägs i chatten är inte ett personligt angrepp på dig Bock". Då blev jag riktigt trött och stängde ner chatten.

Jag vet att (name withheld no 2, en väninna till den avatar som skickade mejlet) sedan tidigare är sur på mig för något jag ska ha sagt, hon har dock aldrig velat svara på frågan om vad det skulle vara trots att jag upprepade gånger har frågat om det. Så jag är tacksam att du åtminstone låter mig utveckla min syn på ordväxlingen.

Dumme Bock"

----------

Jag vidhåller fortfarande att hennes kommentar, att ifrågasätta vad jag gjorde på ett event där man samlade in pengar för bröstcancerforskningen, var korkad.

Vad som retar mig allra mest är att hon tar den högst personliga förolämpningen jag riktade mot henne och vänder den till något kvinnoförnedrande. Det var aldrig min avsikt, för övrigt kan jag inte ens minnas att jag nämnde hennes könstillhörighet i sammanhanget.

(Just nu sitter jag och önskar att jag kunde publicera en av de där vansinningt tradiga copy/pastes över just den här konversationen i chatten...)

1 comment :

  1. Jag följde inte med i chatten men helt spontant tycker jag att du är hedervärd som hjälper till att samla in pengar till forskningen.
    Bröstcancer är inte en "kvinno" sjukdom, den kan även drabba män även om det är ganska ovanligt.. och även om det bara hade drabbat kvinnor så är det i mina ögon fantastiskt bra att även män stödjer forskningen..
    Forskningen räddar liv.. låt det aldrig bli en könsfråga oavsett om det forskas om bröstcancer eller prostatacancer!

    ReplyDelete

If you are overtly offensive or go way off topic your comment may be deleted.

If you see an offensive or spammy comment you believe should be deleted, please inform me and I'll be forever grateful and give you my first born (although, you'll probably not want that).