Sunday, July 25, 2010

Ja, jag stödjer bröstcancerforskningen - även i SL

Igår var jag bland annat på ett live musik event, som anordnades av Costa Rica Ladies Club med syfte att samla in medel för bröstcancerforskningen. Eventet skulle pågå under nio timmar och artistuppbådet innehöll bl a en av mina absoluta favoriter strum Diesel, så det fanns två starka skäl att bege sig dit.


Evenemanget var välbesökt. Under de två timmar jag var där fanns det hela tiden minst 52 avatarer på simen, även om många kom och gick efter att ha lämnat sina bidrag och lyssnat på musiken en stund. Det hade enligt uppgift varit så under i princip hela eventet.

strum var fantastisk som alltid och hade kvällen till ära en särdeles varm och härlig röst. De artister som var före och efter strum gillade jag inte lika mycket, men de hade egna fans som kom för deras skull.

Tyvärr lyckades jag bara ta en bild innan jag krashade, och när jag sedan kom tillbaks ville det inte heller lyckas.

Jag är uppriktigt ledsen över att någon tog illa vid sig av att jag nämnde detta event i svenskchatten. Mitt syfte var inte annat än att locka dit någon annan bidragsgivare.

Totalt ställs omkring 50 000 cancerdiagnoser varje år i Sverige. Av dessa är drygt 7 000 bröstcancerdiagnoser. Omkring en fjärdedel av all cancer hos kvinnor är bröstcancer, som därmed är kvinnans vanligaste cancersjukdom. Mellan 15 och 20 kvinnor insjuknar varje dag.

Män kan också få bröstcancer även om det är ovanligt. Drygt ett 40-tal män i Sverige får varje år denna diagnos. Behandling och prognos är desamma som vid bröstcancer hos kvinnor.

No comments :

Post a Comment

If you are overtly offensive or go way off topic your comment may be deleted.

If you see an offensive or spammy comment you believe should be deleted, please inform me and I'll be forever grateful and give you my first born (although, you'll probably not want that).